Digital marknadsföring
76% av Sveriges befolkning är aktiva i sociala medier och siffran ökar hela tiden. Dina kunder och konkurrenter är med stor sannolikhet redan där. Med rätt kunskap och verktyg är det betydligt enklare än man tror att öka affärsnyttan i digitala medier. Utifrån mål och målgrupp hjälper vi ditt företag att nå ut med era produkter eller tjänster till dem som ska köpa och använda dem och därmed öka affärsnyttan.
Nulägesanalys av ditt företag
Genom en nulägesanalys av ditt företag hjälper vi till att ta fram en strategi för digital marknadsföring. Varje kanal har sina egenskaper och passar därmed bäst för lite olika saker. Genom att göra en nulägesanalys får vi en objektiv bild av nuläget gällande marknaden, konkurrensen, omvärlden och den egna verksamheten och kan därmed anpassa er digitala närvaro för just ert företag. Du kommer att få veta exakt vilka kanaler som är rätt för er.
Detta hjälper vi till med
I nästa steg går vi tillsammans igenom analys och strategi och gör en plan för hur ni ska lyckas.
Detta hjälper vi till med:
- Utifrån analys och strategi bygga upp er närvaro i digitala medier. Vi rekommenderar gemensamma redaktionsråd där vi tillsammans planerar innehåll och aktiviteter samt vem som ska göra vad.
- Rådgivare för dagligt arbete i digitala medier.
- Innehåll och uppdateringar i digitala medier.
- Hantera reaktioner och interaktioner med målgrupperna.
- Utbildning – kan handla om digitala medier i stort till digitala trender eller en twitter- eller bloggkurs.
- Bloggrelationer – kartlägga relevanta bloggar och ge råd kring hur ditt företag kan bygga och utveckla dina relationer med olika bloggare.
- Ambassadörer – vi hjälper till att identifiera vilka och tar fram en plan
- Policy och riktlinjer för sociala medier
- Undersökningar trend- och omvärldsanalys
- PR – kontakt med journalister, medialistor, pressmeddelanden, arrangera pressträff, bygga upp pressrum, lanseringsplaner och publicitetskampanjer – effektivt sätt och ett bra komplement för att nå ut med din nyhet som i sin tur kan få spridning i digitala medier.
- Omvärldsbevakning – uppföljning – statistik
Mäta resultat
Fördelarna att arbeta med digital marknadsföring är framförallt att:
Allt resultat av marknadsföringen kan mätas i kronor och ören.
Alla aktiviteter som vi gör analyseras utifrån de mål vi satt upp. Vi testar, mäter resultat, utvärderar och diskuterar hur det faktiska resultatet blev och hur vi kan utveckla vidare för ännu bättre effekter.
Vill du veta mer?
Om du inte använder dig av digital marknadsföring idag så ska du boka in ett möte med oss så att vi kan kolla på just era möjligheter! Har du redan påbörjat arbetet tar vi gärna ett möte och pratar utveckling.