Hoppa till innehåll

Intervju med fyra webbutvecklare

Sedan mars 2020 har nobox ställt om helt. Innan pandemin arbetade alla på vårt kontor på Kasernhöjden i Karlstad, men över en natt flyttade alla hem. Vi gick från ett företag där begreppet jobba hemifrån i princip var otänkbart till att alla gjorde det. Kontoret finns dock fortfarande kvar och varje vecka arbetar några på plats. En fredag i september fanns webbutvecklarna Felix, Joakim, Benjamin och Jonas på plats. Jag blev lite nyfiken på hur de upplever att jobba på nobox nu efter några år med förändringar, så jag bjöd dem på fika och pratade lite med dem.  

Halloj grabbar! Ni har varit på nobox ganska länge nu, minns ni hur ni hamnade här?

  • Det var faktiskt min pappa som tipsade mig om jobbet, han hittade en annons på platsbanken när jag precis slutat skolan. Jag hörde av mig till nobox och fick göra ett arbetsprov som jag blev anställd på. Jag hade läst på gymnasiet, men hade inga högskolepoäng, men mina grundkunskaper räckte gott ändå. Efter min första intervju kändes det verkligen som att jag ville vara på nobox då det var flera personer i ungefär min ålder, men som jobbat ett tag och som jag kunde lära mig av.

  •  Jag sökte också via en annons, men det var en kompis som hittade den via Linkedin. Jag hade förvisso läst på universitetet men gjorde också ett arbetsprov som jag fick jobbet på. Det känns som att det är viktigare vad man faktiskt kan och hur man är som person än vad som står på ens meritlista.

  • Jag gillade nobox som företag, men efter en lång rekryteringsprocess blev jag anställd på en annan tjänst än den jag sökte från början. Det är jag väldigt glad för idag för den stol jag sitter på nu känns helt rätt.

Den fjärde sträckte på sig lite stolt och säger att han blev handplockad av vår VD – och det är faktiskt sant. Bra personer vi springer på i livet vill vi gärna ha här hos oss.

Ni har alla varit här ett tag, och företaget har såklart utvecklats genom åren. Vad är största skillnaden med att jobba på nobox nu mot hur det var när ni började?

  • Oj, det är stor skillnad. När jag började gjorde vi massa olika saker, men idag är det bara webbutveckling vi gör. Det är mycket bättre kvalitet på allt rakt igenom, både på hur vi kodar hemsidorna och allt runt omkring.

  • Ja verkligen. Det är stor skillnad på våra interna system och processer, hur vi jobbar med tidsuppskattningar, allmän struktur och så. Vi har koll på grejerna, om jag får uttrycka mig så.

  • Det största skillnaden för mig är att kunderna har blivit större. Det blir nästan som att jag är konsult eller jobbar hos dem, fast hos oss liksom. Jag kan jättemycket om dem och deras företag, samtidigt som att jag har mina kollegor här och lär mig tillsammans med dem. Eftersom jag nästan uteslutande jobbar med samma återkommande kunder får jag utvecklas tillsammans med kundernas webbplatser. Samarbetena blir djupare och mycket bättre.
Jonas, Benjamin, Joakim och Felix arbetar alla som webbutvecklare

Ni bor ju alla fyra nära Karlstad, men har de flesta av era kollegor på distans. Hur är det att inte jobba ”på kontor” varje dag längre, så som vi gjorde innan pandemin kom?

  • Det är både bra och dåligt faktiskt. Det är otroligt skönt att slippa transport vissa dagar, och liksom magiskt vara på plats på 30 sekunder. När jag väl är på kontoret är det skönt att träffa andra människor.

  •  Att vi har kollegor som bor långt bort, och som vi i vissa fall inte träffat i verkligheten, tänker jag aldrig på. Vi är den digitala generationen, vi har chattat oss igenom hela vår uppväxt, så det är inget problem för oss. Vi har ju dessutom bestämt att vi alla ska ses i samband med jul- och sommarfesterna så i sinom tid kommer alla träffa alla – och det räcker på något sätt. Vi ses ju online varje dag, båda via chatt och videomöten.

  • Det finns också en fördel, att när antingen jag själv eller någon annan har en dålig dag så smittas inte humöret. Vi är inte lika förkylda och vi blir inte negativt påverkade av varandra, det är faktiskt bra.

  • Vi som har ett kontor att mixa vår hemmiljö med har det bra, men samtidigt har ju de som sitter helt på distans valt att söka den typen av anställning så det är väl bäst för dem, tänker jag.

Vi har ju ett par dedikerade supportutvecklare, vilka fördelar kan ni se med det?

  • Missförstå mig rätt nu men det är väldigt skönt att slippa support. Inte för att det är något fel med uppdraget i sig, problemlösning är jätteroligt, men det är svårt att jobba dedikerat i längre uppdrag samtidigt som att telefonen ringer och man måste släppa allt för att lösa ett akut problem. För mig har det blivit bättre sedan ett par personer tar det akuta och låter mig ägna mig åt längre projekt.

  • Det har också gjort vår support bättre. Vi kan vara mer på hugget och ge bättre service.

Vi söker regelbundet fler utvecklare. Vilka egenskaper är viktiga som utvecklare på nobox?

  • Precis som jag sade tidigare fick jag jobbet på ett arbetsprov, men ärligt talat kunde jag inte jättemycket kod. Det vi märker hos våra nya kollegor är att koden inte är det primära, utan att de fått jobbet för att de är likasinnade oss andra.

  • Kod och sådant kan man lära sig med tiden, det viktiga är att man har rätt inställning, vilja att lära sig och att man är öppen för att jobba på det sättet gruppen jobbar. Det funkar liksom inte att komma hit och köra sitt eget race. Vi är ett företag och det finns ett värde i att vi jobbar likriktat, men där man är öppen för förändring och förbättring, och det är något vi alla bidrar med.  

  • Kan man grunderna i programmering och är öppensinnad löser sig resten med tiden.

Finns det någon kunskap vi skulle ha nytta av, men saknar idag, som en ny kollega gärna får ta med sig?

  • Jag skulle gärna se att vi hade någon med lite annorlunda profil än oss andra, alltså någon som har en annan teknisk bakgrund. Personen ska kunna webbutveckling såklart, men jag skulle gärna se någon som är duktig på att skriva tekniska specifikationer över hur en webbplats ska fungera i detalj och ta med tidsuppskattningar i de beräkningarna. Detta handlar mest om stora projekt, och att den personen är med från början, förstår allt och kan formulera det på ett bra och förståeligt sätt.

  • Slutprodukten skulle bli bättre om någon tänker ut vägen först, gör teknikval och föregår fällor redan på ritbordet. Såklart måste man ofta ändra saker längst med vägen men en grundplan med sprintar och backlogs vore bra.

  • Vi jobbar visserligen så här redan idag, men inte på den nivån som kanske skulle behövas. Allt går att göra bättre och mer förutseende.

Hur är nobox som arbetsgivare då?

  • Tolka mig inte fel nu, men det är bra att cheferna inte lägger sig i så mycket. Här får alla sköta sig själv och ta ansvar för sina egna uppdrag, utan att någon hänger över axeln eller flåsar en i nacken. Alla får välja sin egen väg inom nobox ramar, bara jobbet blir gjort på utsatt tid.

  • Vi är beroende av varandra men det är upp till en själv att be om hjälp och om det skulle uppstå något problem får man alltid hjälp.

  • Det som är bra med att det är en liten organisation är att det är lätt att nå fram till den som tar beslut. På mitt gamla jobb var vi över 5000 medarbetare, det var lite skillnad såklart. Här syns jag.

  • Jag vet inte om jag får säga så här utan att det låter helt fel men det är himla låg nivå här ibland. Vi skämtar hela tiden, skrattar och det är en allmän ironisk stämning – men bara till det gäller. Vi kan i samma mening dra ett skämt samtidigt som att vi tar emot en kund eller löser ett problem. Det är kul fram till att det är allvar liksom. Det är en skön arbetsplats och alla verkar trivas med varandra. Alla är omtyckta och välkomna här, vi har jättekul ihop. Eller vänta, som arbetsgivare var frågan. nobox är en bra arbetsgivare, det är bra här. Bra och strukturerat.

Finns det några saker ni absolut inte skulle klara er utan för att få jobbet gjort?

Kaffe, skrattar de i kör.

  • Nej, men kollegorna. Utan varandra, vår internchatt och lite koffein skulle vi inte ens vara i närheten av var vi är idag. När vi jobbar på distans är det bra att vi har sociala aktiviteter. Vi gör ju annat än att bara jobba på jobbet, och det är viktigt för vår sammanhållning. Alla som jobbar på nobox nu är väldigt nära varandra, och det är väl hemligheten på något vis.

Slutligen, har ni några bra tips till alla WordPress-utvecklare där ute?

  • Kom till oss! Skämt åsido, något som jag tänker ofta på och som ger mig huvudvärk i vardagen är kundernas val av hosting. Hosting påverkar mer än vad man tror, och det finns riktigt bra hosting att välja. Mitt råd är att se över detta först.

  • Det är värt en extra peng för man får så mycket gratis och spar så mycket utvecklingstid om hostingen är bra.

  • Ett tips från mig är att undvika plugins om det inte är nödvändigt.

  • Mina tips är förarbete och vägval. Bra förarbete, att lägga tid på förberedelser och research underlättar mycket i fortsatt arbete sen.

Sök du också!

Tycker du också att det verkar roligt att jobba hos oss på nobox, tveka inte att skicka en spontanansökan.

Noboxsolutions AB
Kasernhöjden 10
653 39 Karlstad

Support

mån - fre: 09:00 - 16.00

support@nobox.se

054 – 203 1818

Integritetspolicy Här jobbar vi Kunskapsbank

Vill du få uppdateringar från oss?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.