Varför du som kommun bör använda WordPress
Kommuner i Sverige står alltid inför utmaningen att jobba effektivt med sin kommunikation med medborgarna och samtidigt hålla nere kostnaderna. Ändå väljer de flesta kommuner dyra webbplattformar där en stor del av budgeten går till rena licenskostnader. För oss på nobox har vi alltid lagt heder i att välja de tekniska lösningar som inte innebär onödiga kostnader för dig som beställer webb. Det är såklart extra viktigt när det är allmänheten som står för notan och skattepengarna ska komma till nytta för många. Vi har därför satt ihop tio anledningar till att du som kommun bör använda WordPress som webbplattform.
Det är kostnadseffektivt
WordPress är i grunden kostnadsfritt, vilket gör det möjligt för kommuner att undvika de dyra årliga licensavgifterna som vanligtvis krävs för att använda andra plattformar. Din kommun kan i stället använda dessa besparingar för att utveckla nya funktioner och förbättringar på din webbplats för medborgarna. Du kan också starta upp en kampanjsajt utanför din nuvarande plattform utan höga kostnader.
Det är öppen källkod
EU har länge rekommenderat användningen av öppen källkod hos sina institutioner och medlemsländer. Enligt EU bidrar öppen källkod till den digitala suveräniteten, den inre marknaden, den offentliga sektorns modernisering och den gröna omställningen.
Det är flexibelt
Med WordPress kan du bygga allt från en snabb enkel kampansajt, till stora, komplexa webbplatser med många funktioner. Bland stora WordPress-användare som får miljontals besök per dag och hanterar tusentals sidor hittar du bland annat Time Magazine, Vita huset och Riksdagens ombudsmän.
Det är anpassningsbart
WordPress erbjuder tusentals olika teman och plugins som gör det möjligt för din kommun att anpassa din webbplats efter dina egna specifika behov. Vi bygger varje webbplats unik efter ett specialanpassat tema för att din kommun ska få en så bra webbplats som möjligt, både gällande design, säkerhet och prestanda.
Det är lätt att integrera med andra system
Då WordPress ligger bakom över 40% av alla sajter på internet finns det oftast redan en färdig integrationsfunktion till de flesta system som måste kopplas ihop med din kommuns webbplats. Finns det inte redan en färdig integration kan vi i de flesta fall utveckla en egen.
Enkelt att använda för dig som är redaktör
Redaktörsläget är lättanvänt och intuitivt. Det är en av anledningarna till att det är så populärt. Du som ska ta hand om webbplatser behöver inte ha några förkunskaper inom webb.
Det finns en stor gemenskap
Då så många andra använder WordPress, finns ett stort nätverk på nätet som stöder plattformen med en mängd olika utbildningsmaterial och dokumentation för dig som behöver hjälp.
Många regelbundna uppdateringar
WordPress uppdateras ofta med förbättringar inom prestanda, säkerhet och nya funktioner. Det betyder att du som servicekund hos oss alltid kan vara säker på att du har den senaste och bästa versionen av WordPress och alla plugins.
Multisajt-möjligheter
Det går att köra kommunens webbplats och tillhörande sajter som bolagsajter eller kampanjsajter från samma installation. Du behöver inte hålla koll på flera olika inloggningar utan tar hand om webbplatsen från ett ställe. Det gör det effektivt att underhålla alla webbplatser med teknik och innehåll.
Det är mer än ett webbplatssystem
WordPress kan användas till annat än att bara bygga webbplatser. Det går även att bygga applikationer och andra digitala lösningar. Detta gör det mer mångsidigt än många andra webbplattformar och kan därför vara en fördel för den kommun som vill bygga andra typer av digitala lösningar än bara webb.
Det finns alltså en rad fördelar för dig som arbetar på en kommun att sätta dig in i och överväga WordPress som CMS . Vi har lång erfarenhet av att bygga webb till kommuner och annan offentlig verksamhet, samt de lagar och regler som är extra viktiga för den som tillhandahåller en webbplats för allmänheten.
Arbetar du på en kommun..
.. och undersöker möjligheten att byta till WordPress? Hör av dig till mig så hjälper jag dig vidare.