Hoppa till innehåll

7 tips på hur du skriver SEO-anpassade texter

Vi reder ut hur du skriver SEO-vänliga texter samt hur du gör för att sökmotorns algoritmer ska prioritera din webbplats.

Visste du att 75% av internetanvändare aldrig rullar förbi den första sidan i sökresultatet på Google? Denna statistik sätter fingret på varför det är viktigt att skriva SEO-anpassade texter, då detta påverkar huruvida din webbplats rankas högt upp på sökmotorer eller inte. Men hur skriver man SEO-vänliga texter? Och vad kan du göra för att påverka om sökmotorer prioriterar din webbplats? Häng med så förklarar vi!

Vad är SEO?

Vi börjar från början med att reda ut denna korta, men ack så viktiga, förkortning. SEO står för Search Engine Optimization, vilket översatt till svenska är sökmotoroptimering. I Sverige är den mest använda sökmotorn Google och det är ofta den vi hänvisar till i vardagligt tal. Att skriva SEO-anpassade texter innebär att du skapar innehåll som är anpassat utefter vad sökmotorns algoritmer (exempelvis Googles) gillar.

Vad gillar sökmotorns algoritmer?

Det leder oss osökt in på vilka typer av texter sökmotorns algoritmer faktiskt gillar. Enkelt sammanfattat kan man säga att sökmotorer gillar textinnehåll som är tydligt, välformulerat och strukturerat. Med andra ord – inte stor skillnad från vad din svensklärare en gång i tiden eftersökte. Trots att det kanske låter simpelt finns ändå några saker du bör tänka lite extra på, dessa saker har vi samlat i en lista med tips:

Tips 1: Undersök dina möjligheter

Det första du bör göra innan du sätter igång med skrivandet är att undersöka hur hög konkurrens det är på de sökord du vill förknippas med, detta kan du göra här. Utifrån den analysen får du ett hum över vilka dina digitala konkurrenter är samt vilken konkurrens det är på de orden du vill förknippas med.

Tips 2: Jobba med dina sökord

Ponera att du driver en webbyrå. På Google vill du förknippas med sökord som ”webb”, ”webbutveckling”, ”WordPress” och ”WooCommerce”. Beroende på hur konkurrensen ser ut, det vill säga hur många andra verksamheter som vill förknippas med samma ord som dig, bör du tänka på lite olika sätt när du skriver dina texter. Är det låg till mellanstor konkurrens på dina sökord kan det vara klokt att skapa separata sidor, á  cirka 500 ord, för vardera begrepp du vill förknippas med. Det gillar algoritmen då det visar på trovärdighet. Är konkurrensen i stället hård om de sökord du vill förknippas med kan det vara klokare att skapa en stor sida, á 1000 ord eller mer, som berör flera ämnen samtidigt. Syftet med att göra en sida med mycket textinnehåll är att användaren stannar längre, vilket även det uppskattas av algoritmen.

Tips 3: Strukturera upp din text

Trots att det ibland är fördelaktigt med långa texter innebär inte det att du kan skriva massvis av text utan att dela upp den. Gör du det riskerar du att få en rörig användarupplevelse som gör att användaren lämnar utan att läsa klart. I stället bör du bli proffs på att sätta rubriker i texten så att det blir både lätt att läsa och navigera. En tumregel är att sätta rubriker i din text som om det vore en uppsats; huvudrubriken (också kallad H1: a) bör innehålla ditt nyckelord och de övriga underrubrikerna bör därefter vara relevanta sett till det innehåll du skriver om. Slutmålet är att ha skapat en överblickbar sida där det är lätt att ta till sig innehållet. Lyckas du med det får du fem guldstjärnor av Googles algoritm.

Tips 4: Bryt av brödtexten

Det finns fler sätt än rubriker som kan göra din text lättare att läsa och ta till sig. Det kanske mest uppenbara sättet är att addera bilder eller videos, det skapar en automatisk paus i texten där man hämtar kraft för att ta sig an nästa stycke. Andra knep du kan använda dig av är:

  • Punktlistor
  • Citat
  • Ingress

Det bryter av och gör innehållet lättare att ta till sig, och som vi lärt oss vi det här laget så gillar Googles algoritmer det!

Tips 5: Överdriv inte

Många tror att SEO enbart handlar om att skriva de sökord man har så många gånger man kan, men riktigt så funkar det inte. Skriver du ditt sökord för många gånger riskerar det att snarare få en negativ effekt på din sidas SEO då Google uppfattar det som spam. Det finns inget exakt mått på hur många gånger ditt sökord kan vara med i texten, de flesta brukar säga att cirka tre gånger är en bra tumregel men detta beror på vilket sökord det handlar om.

Tips 6: Sätt rätt titel

Även vilken titel du sätter på sidan påverkar din SEO. Tänk på att den bör vara både unik och relevant för att ge Googles algoritm en klar bild om vad sidan handlar om. Om du använder WordPress så bestämmer du titeln i samband med att du skapar en ny artikel, våga testa dig fram och se vad som fungerar bäst här.

Tips 7: Rom byggdes inte på en dag

Likt Rom skapas inte en perfekt SEO-anpassad webbplats över en natt. Att bygga upp en SEO-vänlig hemsida kräver både tid och tålamod. Våga lägg tid på att göra bra innehåll, i många fall slår kvalité kvantitet när man pratar om texter på webben.

Andra sätt att synas i sökresultatet

Att själv skriva bra och relevanta texter till din webbplats är exempel på hur du jobbar med det som kallas organisk SEO. Trots att organisk SEO oftast ses som det mest förtroendeingivande alternativet, så det finns även betalalternativ på Google. Detta kallas SEM, Search Engine Marketing, och betyder att du annonserar på Google för att komma högt upp i sökresultatet.

Noboxsolutions AB
Kasernhöjden 10
653 39 Karlstad

Support

mån - fre: 09:00 - 16.00

support@nobox.se

054 – 203 1818

Integritetspolicy Här jobbar vi Kunskapsbank

Vill du få uppdateringar från oss?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.