Tillhör du en av dem som upplever Google Analytics som en djungel fylld av siffror, data och statistik? Andas ut, du är inte ensam. I den här artikeln har vi samlat de tre viktigaste funktionerna du behöver ha koll på i statistikverktyget, häng med! 

Vad är Google Analytics?

Som vanligt börjar vi med the basics. Svart på vitt är Google Analytics ett mätverktyg framtaget av Google. Verktyget används när du vill spåra trafik på din hemsida och förser dig med statistik om dina användares besök.

Vad kan jag mäta i Google Analytics?

I Analytics får du in massvis av data som bör ligga till grund för viktiga strategiska beslut du tar. Några exempel på saker som verktyget mäter är:

  • Hur många som besökt din hemsida
  • Från vilken enhet de besökte din hemsida, exempelvis laptop eller smartphone
  • Vilka intressen dina besökare har
  • Och mycket mer.

De viktigaste sakerna att mäta i Google Analytics

Låt oss komma till saken och faktiskt svara på frågan – vilka är de allra viktigaste sakerna att mäta i statistikverktyget?

1. Trafik

Den första och kanske viktigaste variabeln att mäta i Google Analytics är trafiken på din webbplats, det vill säga varifrån besökare kommer och varför de kommer just därifrån. Kommer användaren ifrån en betald sociala medie-kampanj? Eller via en länk i ett nyhetsbrev? All denna information är oerhört viktig att ta med till framtida beslut om hur och var du vill synas för att nå ut med ditt budskap.

2. Webbplatsbeteende

Ytterligare en sak som är klok att mäta i Google Analytics är webbplatsbeteendet hos dina användare. Med webbplatsbeteende menas hur själva trafiken rör sig på din sajt, till exempel om person X besöker sida Y vart går hen efter det? Du kan också utläsa vilken sida som det är vanligast att besökare lämnar ifrån eller vart flest gör en konvertering, exempelvis lägger till en produkt i varukorgen. Genom att ta del av denna data kan du optimera såväl flödet som innehållet på din webbplats till att bli ännu bättre!

3. Spåra händelser och mål

Den tredje saken du bör använda verktyget till är att spåra händelser och mål. I princip alla hemsidor tillhörande ett företag har det slutgiltiga målet att leda till konvertering, om det så är köp (för e-handel) eller fylla i ett kontaktformulär. För att du ska följa besökarens väg fram till målet behöver du först sätta upp ett mål i Google Analytics för att tala om för systemet vad som är en konvertering på just din webbplats. Därefter kan du följa hur och när folk tar sig till målet, konverteringen. Detta gör du genom att undersöka exempelvis (1) vilken källa de kom ifrån, (2) vilken enhet de använde och (3) demografin på de som slutförde målet. All denna information ska du sedan använda nästa gång du formar en kampanj eller strategi.

Behov av en hjälpande hand?

Behöver du hjälp att anpassa din webbplats utifrån de resultat du kommer fram till i Google Analytics?

Vill du veta mer?

Christian Paulson

vd & kundansvarig

Telefonnummer: 073-026 74 10

E-post: christian@nobox.se


Kontakta oss