Integritetsvärnande analys via Google Analytics
Det är ingen större nyhet att Google Analytics ger dig som webbansvarig stora möjligheter att spåra och analysera vad besökare gör på din webbplats. Lika självklart är det även att denna typ av analys kan upplevas integritetskränkande för besökaren och därför ska inte denna typ av spårning aktiveras innan besökaren först har gjort ett medvetet val att godkänna det. Vad kan då du som webbansvarig göra för att fortsätta samla värdefull statistik kring hur din webbsida används?
Glöm inte att fråga snällt!
Det kanske absolut viktigaste steget att börja med är att se till så ingen data samlas in tills dess att besökaren har gett specifik tillåtelse till detta. Med en korrekt uppsatt cookiebanner eller popup som ger besökaren möjlighet att granska och godkänna cookies för specifika användningsområden så har du nått långt i att täcka upp för de lagkrav som finns. Se vår djupdykning i kakburken för ytterligare detaljer kring kakornas förlovade land.
En korrekt uppsatt cookiebanner innebär även att du kommer tappa analysdata för alla de som inte godtar denna typ av cookies, något som oundvikligen försvårar för dig att samla information som kan vara av största vikt för din verksamhet. Om du inte aktiverar Google Consent Mode det vill säga.
Vad är Google Consent Mode?
Google har tagit fram Consent Mode för att du som webbsideägare ska kunna samla statistik om hur din webbplats används utan att gå in på detaljnivå när det gäller dina besökare. Detta innebär att besökarens integritet värnas samtidigt som värdefull information om hur webbplatsen används fortfarande sparas och ger dig som webbansvarig möjlighet att optimera dess funktionalitet och innehåll utifrån faktiska datapunkter.
Consent Mode fungerar som så att det inte sparas några cookies i besökarens webbläsare, i stället skickas signaler (pingar) till Google med information om vilka sidor som besöks.
För att läsa mer om Google Consent Mode kan vi varmt rekommendera deras egna hjälpartikel i ämnet.
Anonymisera IP-adresser
Det finns en möjlighet i Google Analytics att till viss del anonymisera IP-adresser, detta genom att plocka bort den sista delen av IP-adressen så snart det är tekniskt möjligt. Detta innebär att det blir sämre detaljnivå på geografisk placering för besökaren.
Detta är dock ett alternativ som kräver aktivering och anpassning av koden som används för att aktivera Analytics på webbsidan samt att besökaren godtar aktuella cookies.
Ytterligare information om anonymisering av IP-adresser finns i Googles egna hjälpartikel i ämnet.
Alternativ till Google Analytics
Utöver möjligheterna att minska detaljnivån på spårning av besökare så finns det även andra alternativ till Google Analytics som kan vara högintressant för dig som webbansvarig .
Det kanske största och mest intressanta alternativet till Google Analytics är Matomo, ett statistikverktyg som i grunden är open source och som låter dig drifta hela uppsättningen i din egna, kontrollerade miljö.
Är du nyfiken på att läsa mer om ämnet så har vi en separat genomgång av Matomo som vi kan rekommendera som fortsatt läsning.