Hoppa till innehåll

Målspårning med Google Analytics

Aldrig har det varit enklare att veta exakt vad din marknadsföring ger för resultat. Genom att arbeta med att spåra besökarna på din webbplats kan du få stenkoll på vad dina besökare gör, som faktiskt är värdefullt för dig! Hur ser din målgrupp ut, vilka är det som faktiskt hör av sig eller handlar? Hur bra fungerar annonseringen på hitta.se egentligen och vad ger vårt arbete med sociala medier?

I den här artikeln ska jag beskriva hur du sätter upp målspårning med Google Analytics för att få koll på vilka marknadsföringsåtgärder som faktiskt genererar något som skapar värde för ditt företag. (Klicka på bilderna för att få upp dem i större storlek).

Vad är ett mål med webbplatsen?

Mål kan vara allt som ger dig ett värde, exempelvis:

  • Köp i en webbshop
  • En kontakt via ett formulär
  • Ett klick på en E-postadress
  • Anmälan till ett nyhetsbrev
  • Att besökaren varit inne en viss tid på webbplatsen

Gemensamt för ett bra mål är att det på något vis ger dig ett riktigt affärsvärde. Du ska kunna sätta ett värde i kronor vad målet är värt för företaget.

Varför ska man sätta upp mål på sin webbplats?

Genom att sätta upp mål på webbplatsen kan du mäta exakt på det som verkligen ger dig värden på webbplatsen. Vilka av dina besökare är det som skapar värden? Kön, ålder, geografisk plats, språk osv? Du får reda på vilka marknadsföringskanaler som faktiskt genererar resultat. Med målspårning kan du svara på frågan om dina annonser på Google Adwords lönar sig eller om ditt engagemang på Facebook ger någon effekt alls på konkret resultat. Att inte använda målspårning och samtidigt annonsera är att kasta pengarna i sjön. Dessutom är Google Analytics och målspårning helt kostnadsfritt om du sätter upp det själv. Det finns ingen som helst anledning att inte använda målspårning helt enkelt!

Sätta upp Google Analytics

Google Analytics är ett gratis statistkprogram som du kommer åt på https://analytics.google.com De allra flesta webbplatser idag har Google Analytics inlagt. Annars kan du be den som gjort din webbplats att lägga in det. När du har Google Analytics up and running kan vi aktivera målspårningen.

Sätta upp målspårning i Google Analytics

I det här exemplet kommer vi att spåra besökare som hör av sig via formulär på vår webbplats. Att besökarna på webbplatsen identifierar sig själva genom ett formulär kan vara första steget till en ny kund, därför har det såklart ett värde för oss. Börja med att logga in på https://analytics.google.com

1. Välj rätt webbplats

2. Gå till fliken ”Administratör”

3. Gå till ”Mål”

4. Om du inte har några mål är denna vy tom för dig. Annars listas alla mål som du har satt upp tidigare. Välj ”Nytt mål”

5. Först ger vi målet ett namn, ex: ”Kontakt från kontaktsidan på noboxsolutions.se”. Det viktiga är att namnet är förståeligt för er och att det blir tillräckligt specifikt för att vi ska kunna skilja målen åt senare, när vi ska använda dem.

6. Sedan finns det olika typer av mål som man kan sätta upp:

a. Mål: Mål är besökare som går in på en specifik sida. Detta är en vanlig typ och man brukar då ange den webbadress som besökaren kommer till efter att de har fyllt i ett formulär. Det är denna typ av mål vi senare ska använda.

b. Varaktighet: Sätt mål baserat på hur länge en besökare är inne på din webbplats. Rent generellt vill vi att besökarna ska vara inne länge på vår webbplats, för då är sannolikheten större att de gör något som ger oss ett värde. Varaktighet är i mitt tycke lite väl flummigt för att kallas ett mål, utan något att sträva mot för att senare generera ett ”riktigt” mål.

c. Sidor/session: På samma sätt som ”Varaktighet” ovan är sidor/session en mätpunkt och ett delmål. De som är intresserade kommer med stor sannolikhet att besöka fler sidor = mer tid än de som inte är intresserade och därför mer troligt kunna genomföra ett mål.

d. Händelse: Händelser är ett sätt att spåra ex om någon har kollat på en video. Även detta kan såklart skapa ett värde för företaget.

7. Vi väljer typen ”Mål” och går vidare

8. Nu ska vi bestämma vilken url (sida) som är själva målet vi vill mäta. I det här exemplet har vi döpt målet till “Kontakt från kontaktsidan på noboxsolutions.se” vilket betyder att det vi vill spåra är när någon har använt vårt kontaktformulär på webbplatsen. Kontaktsidan finns på adressen: www.noboxsolutions.se/kontakt. Skulle vi lägga in den adressen skulle vi mäta på alla som BESÖKTE kontaktsidan och det är ju onödigt. Dels har vi redan den statistiken och framförallt är det inget mål. Vi vill istället få ut alla som har ANVÄNT FORMULÄRET.

När man använder formuläret på just vår kontaktsida kommer man till www.nobosolutions,se/kontakt?sent och det är alltså den adressen vi vill mäta på. Detta gör vi genom att skriva in kontakt/?sent i rutan bredvid “Lika med”.

Nu kan vi också välja att ange ett värde. Alltså hur mycket en kontakt via formuläret är värt för oss. Jag sätter den till 500 kr i det här exemplet. Värdet kan man sedan använda för att analysera om en viss kampanj har varit lönsam eller hur mycket ett länksamarbete fungerar m.m.

9. Bekräfta målet för att se att spårningen fungerar. Om någon har skickat formuläret (besökt urlen) de senaste 7 dagarna kommer målet att bekräftas. Om formuläret är nytt, återkom efter några dagar när du vet att någon har använt formuläret och bekräfta det igen. Om du inte lyckas få målet bekräftat har du troligtvis skrivit något fel i urlen. Kolla så att det verkligen är den adressen man kommer till när man har skickat formuläret och ändra om det behövs.

Nu är vi klara med uppsättningen av mål i Google Analytics. Nu kan du följa hur det går för ditt mål i Google Analytics statistik. Under fliken “Konverteringar – > Mål” finns dina mål och där kan du se hur många besök som har omvandlats till mål. Mål finns även som en parameter där du kan se hur bra dina olika kanaler genererar mål och kan använda den kunskapen till att utvärdera vilken marknadsföring som fungerar allra bäst just för din webbplats.

Jag hoppas att artikeln har hjälpt dig att sätta upp mål och att du förstår nyttan med att kunna mäta effekten av sin marknadsföring. Vill du ha professionell hjälp med att sätta upp målspårning på din webbplats kan du alltid höra av dig till oss på webbyrån Noboxsolutions.

Vill du ha hjälp att sätta upp målspårning med Analytics?

Kontakta Christian om du vill komma vidare med målspårning med Google Analytics.

Bild på Christian

Noboxsolutions AB
Kasernhöjden 10
653 39 Karlstad

Support

mån - fre: 09:00 - 16.00

support@nobox.se

054 – 203 1818

Integritetspolicy Här jobbar vi Kunskapsbank

Vill du få uppdateringar från oss?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.