Kontakta oss!

Att ha relevant och uppdaterad text på din hemsida ökar sannolikheten att ge dig fler affärer. Texten är oerhört viktigt för dina besökare, men också för Google och andra sökmotorer. Sökmotorerna scannar av hemsidans innehåll och utifrån en rad parametrar rankar den din hemsida som mer eller mindre relevant för de sökord du vill synas på. Dena artikel fokuserar på hur man skriver för sökmotorerna.

 

Sökmotorerna vill att deras sökresultat ska vara så relevant som möjligt och att innehållet på hemsidan ska ge besökaren ett värde. Dom mäter exempelvis hur länge en besökare är inne på sidan,  ju längre, desto bättre. Att ge besökaren ett så intressant besök som möjligt är alltid av största vikt, därför är sökmotorernas krav och parametrar för bra text satta utifrån användarupplevelse – alltså vad besökaren vill ha. Här kommer en checklista på saker du bör tänka på när du skriver texter till din hemsida.

 

En undersida per sökord

För att maximera förutsättningar att ranka högre på det sökord du vill bör du fokusera på ett sökord per undersida. Låt oss säga att du äger en restaurangrörelse och erbjuder flera olika tjänster. Vill du då sökordsoptimera ”Catering” ska du alltså helst ha en specifik undersida för all information kring denna tjänst.

 

Huvudrubriker, det allra viktigaste

Gå in på alla undersidor och se till att det finns en huvudrubrik som innehåller det primära sökord du vill synas på. Bedriver du som ovan nämnt en restaurangrörelse och vill ranka högre på sökordet ”Catering”, se då till att ”Catering” är skriven högst upp på dess undersida och är satt som ”Rubrik 1”. (Se nedan hur du gör i WordPress)

 

Ingress, sammanfattningen av all information

Här har du möjlighet att direkt fånga besökarens intresse, därför ska den vara så intresseväckande som möjligt. Tänk också på att få med det viktigaste sökordet för just den undersidan(Läs Catering). Sökmotorerna läser sidan uppifrån och ner och kommer att leta efter ditt sökord i ingressen.

 

Brödtext för att fylla ut

Ditt fokus ska ligga i att skriva utifrån kundens perspektiv. Vad tror du en potentiell kund vill veta? Din uppgift är att skriva en lättsmält, fångande och försäljningsdrivande text.

Generellt gillar sökmotorerna långa texter, men skriv inte överflödig och onödig text, men heller inte för kort och koncist. Det är lite av en konst att få till en bra text som faller besökaren (och sökmotorerna) i smaken, det är därför SEO-copywriters existerar. Tänk på at få med ditt nyckelord för sidan och även varianter på det. Ett bra knep att fylla ut brödtexten med värdeskapande och säljande information är en lista med fördelar med tjänsten du erbjuder. Listor är lättsmält och förhöjer även användarupplevelsen, för vem älskar inte listor?

Se exempel nedan:

” Det finns många fördelar att låta oss ta hand om cateringen på din fest. Här är några:

  • Du kommer säkerhet veta att du får utsökt mat.
  • Slippa stå vid spisen flera dagar i förväg.
  • Spara tid.
  • Eliminera stressmoment.
  • Väl på festen kan du slappna av och njuta med dina gäster.
  • Du slipper disken.

Låt oss ta hand om cateringen!”

 

Underrubriker för att stycka upp innehållet

Om du använder underrubriker gör du det enklare för besökaren att uppfatta vad stycket handlar om. Det blir mer lättläsligt helt enkelt, och det gillar sökmotorerna och besökaren. På undersidan ”Catering” kan du exempelvis dela upp underrubriker på vad för slags catering du erbjuder. Erbjuder du specifik catering till bröllop, gör då en underrubrik som heter ”Catering för bröllop” följt av information gällande detta. (Se nedan hur du gör i WordPress)

 

Bilder i innehållet

Att bryta av med bilder är ett bra sätt att lätta upp och lyfta dina texter. Dock kan inte sökmotorerna avgöra innehållet i en bild. Du kan underlätta för sökmotorerna genom att döpa själva bildfilen till det sökord du fokuserar på samt sätta bildens Alt-tagg till en beskrivande text med sökorde. Ta dig tid att göra detta. Din sökmotoroptimering kommer gynnas av det, och det förbättrar även upplevelsen på din hemsida för de med nedsatt syn. (Se nedan hur du gör i WordPress)

Steg 1:

Markera bilden och klicka på pennan (Redigera).

Steg 2:

Skriv in ditt sökord i “Bildtext” och klicka sedan på “Uppdatera”

 

Hjälpmedel för sökmotoroptimering i WordPress

Det är mycket att hålla koll på när det kommer till att skriva en sökmotoroptimerad text. För att få en fingervisning om man uppfyllt några av parametrarna för en bra sökoptimerad text kan du använda dig av WordPress-pluginet Yoast SEO. Yoast SEO indikerar tydligt med gröna pluppar om texten är optimerad nog. Där kan du även ändra “metabeskrivningen” och “titel” (Den text som syns i sökresultatet) enkelt.

 

Ta hjälp med content

Alla kan skriva, eller? Ofta är copy ett arbete som man tror att man klarar själv, jag menar, man kan ju skriva? Ofta är det dock inte så enkelt som man kan tror. När man skriver på webb ska du dels tänka på harmonin mellan besökare och sökmotorer, båda ska bli nöjda! Dessutom finns det en stor risk att du skriver från ditt eget perspektiv, men du är faktiskt inte kunden! När man låter någon utomstående skriva texten blir perspektivet oftast mer korrekt och dina tilltänkta kunder kommer att känna sig välkomna och lockade av det som du förmedlar. Ta hjälp med content, det kommer att löna sig! Vi hjälper dig gärna vidare, hör av dig så berättar vi mer.